De eerste dagen! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Eline Kasanwidjojo - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Eline Kasanwidjojo - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Door: elinejordanie

Blijf op de hoogte en volg Eline

08 Juli 2010 | Jordanië, Amman

Marhaba!

De eerste indrukken van Jordanië: lekker eten, gemoedelijke sfeer, vriendelijke mensen, prima temperatuur en ontzettend gastvrij. Met deze gastvrijheid maakte ik op het vliegveld in Riga al kennis. Ik las het boek van Koningin Noor op het vliegveld en zat tegenover een grote familie, die uit Berlijn kwamen, maar oorspronkelijk uit Jordanië (Palestijnse vluchtelingen). Ik kreeg een soort van brood gevuld met feta en bonen, heel lekker. Later zat ik toevallig naast een van de zoons in het vliegtuig. De laatste twee uur hebben we het over van alles gehad: politiek, cultuur, het land Jordanië, maar vooral over het geloof. Oftewel een goede voorbereiding! Na een prima reis met Air Baltic, landde ik om half twee 's nachts op Queen Alia Airport en werd door Zaid en Ramsey van AIESEC opgehaald.

Ik heb de afgelopen twee dagen in het appartement van Ramsey gelogeerd midden in het drukke Amman. Zijn appartement ligt boven op een van de zeven bergen, dus heel mooi uitzicht over Amman. Gisterochtend werd ik door hem en Hatem van AIESEC Irbid opgehaald en toen hebben we met alle nichten en neven van Ramsey ontbeten. Ik kan makkelijk wennen aan het eten hier: humus, kikkererwten en van dat heerlijk brood als ontbijt, geweldig! Daarna hebben Ramsey en Hatem mij een tour door Amman gegeven. Om drie uur werden we verwacht door tante Lina (tante van Ramsey), ze had voor ons Manzaf bereid, traditioneel eten: lekkere rijst (dat met yoghurt en sla wordt gegeten) met kip.
Toen we aanklopten had ik mijn eerste "cultuurshock". De tante deed open en wilde me begroeten toen ze achter mij Hatem zag staan begon ze gillen en rende ze weg, dus ik wilde ook wegrennen, maar Ramsey zei dat het oke was. Tante Lina deed open zonder haar hoofddoek, wat prima is tegenover vrouwen of familie, maar niet voor anderen (Hatem).
Tante Lina is een ontzettend lieve en hartelijke vrouw. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam begon ze meteen schopbewegingen te maken en riep: "futbol! futbol!".
Na de traditionele thee (mierzoet!)gingen Hatem, Ramsey en ik Nada ophalen. Of zo als de mannen haar noemden: "The Boss" haha!
Nada is de VP ER van AIESEC Irbid en heeft mij aan de stage gematched. We hebben de rest van de middag een appartement gezocht...maar helaas zwerf ik de komende dagen nog even door. Wat prima is! Zo word ik even echt in de cultuur ondergedompeld.

Op dit moment zit ik met Iris en Simone in een café in Irbid, met om ons heen alleen maar Shiza rokende mannen. Vanavond blijf ik bij hun, ze hebben samen met Matthijs en Paul (allemaal Nour Participants) een appartement. Morgen gaan we naar de dode zee.
Vanochtend heb ik mijn eerste bezoek aan the Young Entrepeneurs Association gebracht, daar ga ik de komende maanden werken. Het is een jonge NGO die jonge mensen, vooral vrouwen, helpt met het opzetten van een bedrijf. Ze doen ook veel projecten met microkredit. Zondag mijn eerste werkdag!
Daarna ben ik met Ramsey naar Irbid gereden en hebben we de JUST, de Universiteit bezocht, echt enorm! Alles was er: gym, zwembad, vijver en op dit moment bouwen ze de grootste bibliotheek van het Midden Oosten.

Het is hier heerlijk, ik voelde me meteen thuis. En ik zal nog wel even aan thuis denken als we zondag vanaf een door de Nederlandse ambassade georganiseerd feest onze mannen aanmoedigen!

Liefs aan iedereen daar!

Ma'as-salama

  • 08 Juli 2010 - 15:09

    Syb:

    Popje! Wat heeeerlijk dat je zo goed ontvangen wordt en dat alles als thuis aanvoelt. Ben erg benieuwd hoe je eerste werkdag wordt. Superchillend ook dat skype zo soepel gaat. Geniet van je eerste dagen en heel veel succes zondag. Spannend! We denken aan je!

    Kus

  • 08 Juli 2010 - 16:40

    Nellie:

    Heeeyyy Eline, Wat een positief verslag zeg ! Gelukkig, je voelt je al helemaal thuis en hebt het ontzettend naar je zin. Je krijgt zo te lezen een toptijd daar ! Lieffie, hele fijne ervaringen verder en you know I love you ! Groetjes, Mam.

  • 09 Juli 2010 - 00:23

    Arivin:

    Wow.het lijkt leuk.groeten van j neefje.have a fun trip.

  • 09 Juli 2010 - 10:13

    Loeki:

    Eliii wat klinkt dat goed allemaal! Meteen op je plek, knap hoor! En lekker naar de dode zee vandaag. Niet al te veel shisha roken he! :-) Heeeeeel veel plezier! X van een jaloerse Lo

  • 09 Juli 2010 - 12:03

    Nellie:

    Als Jon, Rianti, Damaris en ik zondag op de bank naar de finale zitten te kijken denken wij ook aan jou ! Have fun en heel veel plezier en natuurlijk ook ontzettend veel succes op je 1e werkdag !

  • 11 Juli 2010 - 09:17

    Nellie:

    Leuke foto's ! Maarre, jij in bikini en ... ?
    Superveel succes op je eerste werkdag. En vanavond lekker de finale Nederland-Spanje bekijken in een luxe hotel met airconditioning. Top. Bossi nanga brassa.

  • 12 Juli 2010 - 15:47

    Adrie:

    Hoi Eline, leuk om je zo te volgen. Ik ben paar keer in Egypte geweest daar eten ze 'ful' bruine bonen met olie en brood als ontbijt. En in Israel is humus en tahin met pitabrood ook gebruikelijk. Hier is enige trots en ook rouw over het verliezen van Nederland. Suc6 en pleziervoor4.

  • 13 Juli 2010 - 19:15

    Nellie:

    Dat je het weet, wij redden ons prima hier ondanks het heengaan van Jara. Geniet jij nu maar van je nieuwe leuke ervaringen en van alle opgedane ervaringen en leuke contacten en maak je alsjeblieft geen zorgen. Wij vangen elkaar op en maken het naar omstandigheden prima ! Love you ! Hugs and kisses ! Mummy and family.

  • 13 Juli 2010 - 22:16

    Willem:

    Hoi!

    Wat leuk dat je met je neus midden in de boter valt. Ik ben benieuwd hoe je de dode zee vond, en of je erin hebt gezwommen.

    Micro-credit voor vrouwen is fascinerend, ben er vorige maand nog mee bezig geweest in
    Samoa. Je zult er enorm veel van leren, de creativiteit van veel vrouwen groepen is groot, de commitment totaal, en dan is het alleen een kwestie de administratie heel simpel te houden. Heel veel sukses.

    Liefs, Willem

  • 18 Juli 2010 - 20:06

    Marijn:

    Hai lievo!
    Leuk om wat van je te lezen!
    Kusje uit de Ardennen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Amman

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Augustus 2010

Wadi Rum & Ramadan Kareem

19 Juli 2010

Einde van mijn Nomadenbestaan

14 Juli 2010

Misvattingen- deel 1

08 Juli 2010

De eerste dagen!
Eline

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 10640

Voorgaande reizen:

06 Juli 2010 - 05 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: